todays subject.

Angelica har ju redan berättat om en av uppdateringarna som vi har satt i verket idag. Jag drog också ett dagens ämne, och fick då matte.

Matte, det finns en heldel intressant att berätta om matte. Det finns ju två sätt att tolka ordet matte, antingen matte som i matematik eller matte som i hundens matte.
Först och främst hade jag tänkt att skriva lite om matte, som i matematik.  Jag har aldrig riktigt varit en matematiker, det är lite för problematiskt för mig. Det är så nedrans mycket att hålla reda på när det gäller matematik, massa plus och minus, divisioner och subtraktioner och additioner.
Och jag som faktiskt är en riktigt virrig människa har alltså inte så mycket för matte, jag har aldrig riktigt kunnat hålla reda på alla olika tecken och benämningar. Därför, har jag här och nu nästan gett upp mitt matematiklärande. Jag har känslan, men inte rätta viljan. Så om man övar upp matteviljan, så kan jag lova er att jag vore den bästa matematikern i vårat fosterland. (Fosterland är förövrigt ett väldigt udda ord. Foster-land? Ett land med massa foster? Förstår mig inte riktigt på det där.)  Det enda talet som riktigt fastnat på min hjärna just nu är sex. Ett väldigt intressant och fint tal. Vad är sex egentligen? Är det en siffra eller en underhållningsmetod? Jag tror på det sistnämnda. Sååå, vem har lust att underhålla mig ikväll?

Matte, som i hundens matte är nog lite mer min grej. Jag gillar ju doggy förstår ni.
När man är en hunds matte, betyder det att man är skötare eller ägare till hunden, och av kvinnligt kön. Annars heter det husse. Som hundens matte kan man ha olika uppgifter, som att t.e.x rasta vovven, mata vovven, klappa vovven och sånadär vardagliga saker. Om man struntar i att rasta vovven kan man snabbt räkna med ett par fläckar lite överallt i huset, detta har jag själv erfarenhet av. Glömmer man att mata hunden kan det hända så illa att hunden avlider, men det kan ta sin lilla tid innan detta sker. Det kan också kallas djurplågeri, men det är en annan femma. Klappar man inte hunden så får man skylla sig själv, då får man antingen en ledsen eller arg hund. Så det gäller att sköta sitt jobb som matte om man vill att allt ska flyta på.

Det var allt om dagens ämne, hoppas att ni har lärt er något nytt.
/evelina!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0