grubblande.

Jag kommer ihåg att för ett par dagar sen låg jag och grubblade på en sak flera timmar en natt, och jag skrev ner det i mobilen så jag skulle kunna ta reda på det dagen efter. Såklart glömde jag bort att jag skrivit ner det, så därför har det legat och skräpat i min mobil sedan dess.
Alldeles nyss kom jag att tänka på saken jag grubblat på, och fick för mig att jag skulle ta upp det här i bloggen.

Det jag låg och klurade på i flera timmar var: "Vad är skillnaden mellan en astronaut och en kosmonaut?"
Så nu har jag kollat upp det och fick reda på att det inte var någon skillnad och att det inte var lika spännande som jag hade fått för mig.

En kosmonaut är alltså samma sak som en astronaut, fast i Sovjetunion heter det kosmonaut istället för astronaut.
Jag lärde mig också en annan sak, att Frankrikes benämning på astronauter är spationaut, och i Kina heter taikonaut. 
I Sverige heter det egentligen inte alls astronaut, utan egentligen något så fint som rymdfarare. 



En såndär dräkt vill jag ha i vinter. Tänk er vad varmt och gosigt att gå runt i ute i snön.
Då skulle man nog inte frysa alls, sen är den nog ganska stötdämpande också, ifall man halkar på isfläckar och sånt. 
Sen om man har en dålig hårdag, behöver man inte visa sig, utan då kan man bara enkelt sätta på sig den tillhörande hjälmen. Har man tur är hjälmen ljudisolerad också, inför Fridas allra pratigaste dagar (a).
Det medföljer tydligen väldigt fina handskar, som är bra om man ska bygga snögubbar eller snögrottor.
Ja, så ni vet ni vad jag sparar till härnäst.

Ha det fint, ciaoness
/Evelina


Kommentarer
Postat av: Mimmi

du är så go med dina funderingar. mer såna som eve till världen tack.<3

2008-10-30 @ 11:37:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0